Pages


Fakta for tonight !

Assalamualaikum ~

Hey hey ! Sleep already ? Ouh.. Baru ingat ! Esok korang sekolah kan ? Hehe.. Sebagai seorang pelajar yang bertamadun yang tak tidur while teacher were teaching, so korang kena la mandapatkan tidur yang secukupnya pada MALAM HARI but BUKAN pada tengahari masa cikgu tengah mengajar okay  !

Okay, today, aku tak nak cerita tentang life aku yang quite boring this weekend because aku hanya memerapkan diri dalam bilik then spend the whole time with helping my mom and surfing internet, blog walking, online facebook and tidur ! Yeah ! For the whole week aku menjalani kehidupan yang agak membosankan. Disini aku nak kongsikan beberapa fakta yang aku jumpa masa aku ber-blog walking..

Fakta 1 : Minum air putih berlebihan membahayakan kesihatan !

National Health Service(NHS) menyarankan kepada orang ramai yang pengambilan 1 hingga 2 liter mencukupi untuk setiap hari dan perlu berkadaran dengan aktiviti yang korang lakukan. Sebagai contoh kalau korang jenis yang bersukan, memang patut minum air berlebihan untuk kembalikan air yang keluar dari peluh tapi bagi korang yang makan tido makan tido, perlu minum hanya untuk hilangkan haus korang je.Menurut NHS lagi, minum 8 gelas sehari hanyalah penipuan dari syarikat yang berkepentingan macam contoh syarikat air mineral, itu hanya gimik perniagaan supaya pengguna membeli produk dieorang. banyak bahaya yang mungkin terhasil macam kurang garam dalam badan, sel2 otak membengkak seperti yang terjadi kepada aktor Anthony Andrews.Seorang wanita di korea hilang penglihatan setelah mengamalkan minum 7 liter sehari untuk mengurangkan tekanan darah yang dia alami dan hasilnya keracunan air kronik. Kalau korang rasa dengan minum air boleh mengurangkan berat badan korang, Profesor Stanley Goldfarb menyatakan bahawa tiada bukti yang kukuh mengatakan hal tu. So minumlah air mengikut keperluan badan bukannya keperluan syarikat air.                          -di petik dari blog Ah ! Camne

Fakta ke 2 : Bahaya tidur dengan lampu tebuka !

Sesiapa yang tidur dengan lampu menyala berisiko mengidap leukimia. Para saintis membuktikan bahawa tubuh perlu suasana gelap dalam menghasilkan zat kimia pelawan kanser. jika zat pelawan kanser tidak dapat dihasilkan, risiko untuk kanser berlaku amat tinggi. Tubuh memerlukan zat kimia untuk mencegah kerosakan DNA dan ketiadaan zat melatonin tersebut akan menghentikan asam lemak menjadi tumor dan mencegah pertumbuhannya. Prof. Russle Reiter dari Texas University yang melakukan penelitian tersebut mengatakan “Sekali kita tidur dan tidak mematikan lampu selama 1 minit. Otak kita segera mengesan bahawa lampu menyala seharian dan produksi zat melatonin menurun”.                                         - di petik dari blog Ah! Camne
Okay la.. Buat masa ni, fakta ni je yang mampu aku bagi sebab aku risau kalau korang pening bila banyak sangat fakta yang aku masukkan..Insyallah, kalau umur aku panjang, minda aku masih berjalan dengan sempurna, aku tak lupa and aku jugak masih rajin mencari fakta, aku akan post fakta fakta yang boleh aku kongsikan.. Sharing is caring right ? Okay la.. Daa ~

No comments:

Post a Comment